دستگاه ایکس ری X-RAY چیست

۲۴ بهمن پیوند کوتاه 2 دیدگاه

دستگاه ایکس ری X-Ray که به آن تونل تصویربرداری نیز گفته می شود سطحی مقطعی است که اجسام از داخل آن عبور کرده و با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس ری تصویر برداری انجام می شود. این دستگاه در بازرسی و کنترل لوازم همراه افراد موقع ورود و خرج در اماکنی که کنترل تردد در آن ها ضروری است از قبیل فرودگاه ها ، سالن های اجلاس و کنفرانس، ورودی دفاتر مقامات عالی رتبه، خروجی انبارها و کارگاه ها و … استفاده می شود. در واقع دستگاه ایکسری یک فناوری پیشرفته و بدون خطر برای ردیابی است.

ایکس ری در مبادی گمرک کاربرد فراوانی دارد. در گمرک به وسیله ایکس ری انواع چمدان، کانتینر و پالت کالاهای وارداتی اسکن می شود و با تطبیق محتویات با مفاد اظهارنامه کالا، مامور گمرک اصالت مدارک گمرکی مفاد محموله را بررسی و برحسب مورد تایید می کند.

 

تاریخچه دستگاه ایکس ری

زمان زیادی نمی گذرد که از تکنولوژی اشعه ایکس

ری در جهان استفاده می شود. علت جذابیت ایکس ری امکان عبور از موانع فیزیکی و نمایش تمامی محتویات است. البته برخی این موضوع را خلاف حقوق بشر می دانند مخصوصا زمانی که قرار است بدن انسان به منظور بازرسی تصویربرداری شود.

به دليل پر خطر بودن دستگاه های ایکس ری انسانی، گروه تایگر جهت حفظ سلامتی و موازین اخلاقی از عرضه این نوع از دستگاه های بازرسی ایکس ری خودداری کرده است.

انواع دستگاه ایکس ری

اندازه تونل تصویربرداری یا همان ایکس ری براساس نوع ورودی ای که تصویربرداری می شوند، به دسته های زیر تقسیم می شوند:

۱- دستگاه بازرسی ایکس ری کیف و بسته
۲- دستگاه بازرسی ایکس ری خودروی
۱-۲ دستگاه های بازرسی ایکس ری خودروهای بزرگ از جمله کانتینر و اتوبوس
۲-۲ دستگاه های بازرسی ایکس ری خودروهای شخصی و وانت بار
۳- دستگاه های بازرسی ایکس ری بدن انسان

دستگاه ایکس ری از قسمت های مختلفی تشکیل شده است:

۱- تونل و نوار نقاله: قسمتی است که کالا یا بار در آن قرار گرفته و برای تصویربرداری از داخل ایکس ری می گذرد. در دستگاه های بزرگ که برای اسکن از بارهای بزرگ استفاده می شود، به جای نوار نقاله از غلتک های مخصوصی استفاده می شود.

دستگاه ایکسری

۲- ژنراتور ایکس ری: ژنراتورهای ایکس ری معمولا و به صورت استاندارد اشعه تابشی را به سمت بالا و با زاویه ۹۰ درجه داخل تونل بازرسی می تابانند. بیشتر ژنراتورهای دستگاه ایکس ری از لامپ های ایکس ری با قدرت تابشی ۱۴۰ تا ۱۶۰ و یا ۱۸۰ کیلو ولت استفاده می کنند. در سیستم های بزرگتر ولتاژ لامپ ها به ۳۲۰ کیلو ولت نیز می رسد.

۳- سنسورهای آشکارساز: مجموعه حسگرهای آشکارساز از تعدادی دیود حسگر رای اندازه گیری سطوح بالا و پایین انرژی تشکیل می شود. این مجموعه دیودها که L شکل هستند جهت محاسبه انرژی عبوری از کالا و یا شی داخل تونل به کار می رود.

دستگاه ایکس ری

۴- سنسورهای نوری: این حسگرها با امواج مادون قرمز کار می کنند و در ورودی و خروجی تونل نصب می شوند که به محض وارد شدن شی ای به تونل، با قطع شدن شعاع نوری بین فرستنده و گیرنده آن، سیگنالی به قسمت کنترل ارسال می شود تا اشعه ایکس جهت تابیده شدن به جسم برقرار شود.

سیستم پردازش و نمایش تصویر دستگاه ایکس ری

تصویربرداری دستگاه ایکس ری به‌صورت تصویربرداری رو به بالا، تصویربرداری از پهلو، تصویربرداری افقی، تصویربرداری از بالا به پایین و تصویربرداری دو جهت است. در مواردی که تصویربرداری از اجسام سنگین انجام می‌شود معمولاً تصویربرداری به‌صورت افقی است.

تصویربرداری از بالا به پائین (Down-Shooting):

برخلاف تصویربرداری افقی، در این تصویربرداری، ژنراتور در بخش بالایی دستگاه قرارگرفته و به‌ صورت عمودی و رو به پایین، تصویربرداری انجام می‌شود. به دلیل ساختار فیزیکی این دستگاه‌ها جهت دریافت تصویر مناسب، باید سرعت حرکت جسم بسیار کمتر از موارد دیگر باشد و بیشتر برای تصویربرداری از بارهای بزرگ و پالت‌ها استفاده می‌شود و استفاده آن تنها برای بخش‌ بار Cargo است.

تصویربرداری دوجهته (Dual View):

در این دستگاه‌ها دو ژنراتور نصب شده است که همزمان از دو جهت مختلف از بار تصویربرداری نموده و دو تصویر همزمان در دو مانیتور در اختیار اپراتور قرار می گیرد.

ضریب تشخیص دستگاه ایکس ری

در دستگاه ایکس ری میزان نفوذ در فولاد ( تشخیص نوع موادی که با پوشش فلزی پنهان شده اند ) بسیار مهم است. قابلیت تشخیص مواد و نوع آن زمانی که با یک حفاظ فلزی پوشیده شده است را ضریب نفوذ در فولاد تعریف می کنند. این میزان برحسب میلیمتر اندازه گیری می شود و میتواند از ۲۹ تا ۴۰ میلیمتر باشد.

دستگاه ایکس ری چه چیزی را نشان میدهد

وسایلی که باید در دستگاه ایکس ری بازرسی شوند با یک تسمه نقاله وارد تونل می شوند. ورود شی داخل تونل توسط سنسورهای نوری آشکار شده و همزمان اشعه ایکس تابانده می شود. اشعه ایکس به وسیله کولیماتور که حدود مکانی اشعه را برای تشخیص معین می کند، به صورت یک شعاع باریک تابانده می شود و در شی موجود در دستگاه نفوذ می کند.

سپس اشعه ایکس پس از عبور از جسم به آشکارسازها برخورد می‌کند، آشکارسازها شامل چند برد قابل تعویض (مثلاً ۱۰ برد) هستند که انرژی اشعه ایکس را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کنند، برای این منظور بر روی هر برد تعدادی کریستال سینتیلا تور، به همراه فتودیود و تقویت‌کننده ولتاژ وجود دارد.

بردهای آشکارساز به‌صورت اِل مانند در تونل قرار گرفته‌اند و منبع اشعه ایکس هم از گوشه روبروی آن‌ها تابیده می‌شود، بنابراین تمام قسمت‌های تونل اسکن می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر اشیاء بزرگ کاملاً بازرسی می‌شوند؛ اما شعاع بسیار باریک اشعه ایکس نمی‌تواند تمام طول بسته را یکجا اسکن کند پس این کار توسط برش‌هایی به ضخامت کمتر از یک میلی‌متر انجام می شود.

به‌ این‌ترتیب جسم در حال حرکت، مرحله‌ به‌ مرحله و برش به برش اسکن می‌شود و مقادیر ولتاژهای هر برش به ترتیب برای پردازش بیشتر به قسمت پردازش تصویر ارسال می‌شود تا پس از تبدیل ولتاژهای به‌ دست‌آمده از حالت سیگنال آنالوگ به سیگنال دیجیتال توسط واحد A/D در حافظه تصویری ذخیره گردد، حال مقادیر حفظ ‌شده در حافظه بر روی مانیتور نشان داده می‌شود، به این مرحله یعنی تشکیل شدن تصویر بر روی صفحه مانیتور، Scroll گفته می‌شود.

نتیجه گیری:

امروزه در معابر ورودی رسمی مانند گمرک، فرودگاه‌، مرز، دستگاه‌های ایکس ری یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده است. به هنگام ورود و خروج و برای کشف کالای قاچاق، انواع سلاح کمری گرم و سرد، گوشی همراه، ابزار و قطعات فلزی ( در خروجی کارگاه‌ها ) و غیره از آن استفاده می‌شود. این دستگاه تمام اشیاء و اجناس داخل چمدان، جعبه و هر نوع وسیله مخفی را نشان می‌دهد.

ضمیمه (دستگاه های بازرسی بار X-Ray تایگر):

گروه تایگر با تکیه بر دانش فنی کارشناسان خود و تجربه اجرای پروژه های متعدد بازرسی و امنیتی دستگاه ها بازرسی بار X-Ray را ىر مىل هاي مختلف متناسب با نیاز مشتریان خود به بازار عرضه کرده است، شایان ذکر است تمامی این محصولات تحت استاندارد های جهانی CE و FCC توليد شده اند، در ادامه برخی از مدل های دستگاه های بازرسی بار تایگر را معرفی می نماییم:

 

⦁ دستگاه بازرسی بار X-Ray مىل X80100

این دستگاه با دهانه تونل با عرض ۱۰۰۶ و ارتفاع ۸۰۳ میلی متر برای بازرسی بارها بزرگ مناسب می باشد، همچنین وجود دو ژنراتور پرتو اشعه امکان دیدن اجسام از دو زاویه را فراهم می نماید تا با دقت بالا بازرسی انجام بپذیرد.

دستگاه ایکس ری

⦁ دستگاه بازرسی بار X-Ray مىل X6550

دهانه تونل این دستگاه برای بازرسی بارها کوچک و متوسط مانند: کیف دستی و چمدان مناسب می باشد ، وجود دو ژنراتور پرتو اشعه نیز امکان دیدن اجسام از دو زاویه را برای اپراتور دستگاه فراهم نموده است.

دستگاه ایکس ری

  • دستگاه بازرسی بار X-Ray تایگر مدل X6550A

دهانه تونل این دستگاه مانند مدل پیشین برای بازرسی بارها کوچک و متوسط مانند کیف دستی و چمدان مناسب است ، با این تفاوت که در این دستگاه از یک ژنراتور استفاده شده و اجسام را تنها از یک زاویه می توان مشاهده نمود.

دستگاه ایکس ری

  • دستگاه بازرسی بار X-Ray تایگر مدل X6550V

این دستگاه با دهانه تونل با عرض ۶۵۵ و ارتفاع ۵۰۵ میلی متر برای بازرسی بارها كوچک و متوسط مناسب می باشد، در این دستگاه نیز از ۲ ژنراتور جهت تصویر برداری استفاده شده تا با دقت بالا به توان اجسام درون مرسولات و بار ها را بررسی نمود.

 

دستگاه ایکس ری

 

دستگاه بازرسی بار X-Ray تایگر مدل X6550D

ویژگی ها این دستگاه همانند مدل قبلی (X6550V) می باشد با این تفاوت که در این محصول از ژنراتور قوی تری با ولتاژ ۱۶۰ KV استفاده شده است .

دستگاه ایکس ری

دستگاه بازرسی بار X-Ray تایگر مدل X5030A

این محصول نسبت به دیگر دستگاه های بازرسی بار (دستگاه ایکس ری) تایگر دارای دهانه تونل کوچکتری است که امکان اسکن بارهای کوچک مانند کیف دستی و مرسولات کوچک را امکان پذیر می کند.

دستگاه ایکس ری

  • دستگاه بازرسی بار X-Ray تایگر مدل X5030C این دستگاه مانند مدل X5030A برای اسکن و بازرسی کیف دستی و مرسولات کوچک پیشنهاد می شود با این تفاوت که مدل X5030C از ۲ ژنراتور قوی تر بهره می برد که امکان تصویر برداری از دو زاویه را از مرسولات فراهم می نماید.

 

دستگاه ایکس ری

 

 

جهت مشاهده محصولات بازرسی تایگر اینجا کلیک کنید.

 

 

دیدگاه ها

Sogamd گفت:

ایا اسکناس در مرسولات پستی مشخص میشود؟

darabian گفت:

بله، اسکناس به عنوان مواد آلی شناسایی می شود، در صورتی که اسکناس به شکل دسته باشد شناسایی سهل تر خواهد بود

دیدگاه شما