دستگاه حضور و غیاب باشگاهی چیست

۰۴ اسفند پیوند کوتاه بدون دیدگاه

دستگاه حضور و غیاب باشگاهی به یکی از ملزومات باشگاه های امروزی تبدیل شده است که نقش به سزایی در کنترل افراد و مدیریت اعضای باشگاه دارد.
سازمان های پر تردد ، باشگاه ها ی بزرگ، مراکز آموزشی و… همواره نیازمند یک ساز و کار بوده اند تا بر اساس آن میزان حضور و شرکت کارکنان و اعضای خود را در محل کار و یا جلسات بررسی نمایند و از حضور و یا عدم حضور افراد مختلف آگاهی یابند.

این مراکز از زمان پایه گذاری خود نیاز به سیستم ها و راهکارهایی برای بررسی وقت شناسی و علاقه ی افراد به کار و یا تمرینات را حس نموده اند و لذا در همان اوایل ایده ی بررسی حضور و غیاب شکل گرفت و به سرعت فراگیر شد. در این شیوه در ابتدا نام افراد هر روز در لیست هایی بلند ذکر می شد و نام این افراد را با لیست اولیه مقایسه می کردند تا بدانند چه افرادی حاضر و چه افرادی غایب هستند.

اما این امر با افزایش تعداد کارکنان و اعضا روز به روز سخت تر و وقت گیر تر می شد، تا جایی که دیگر زمان از دست رفته برای آن تبعات بیشتری نسبت به غیبت کارکنان در پی داشت . از این رو با رشد تکنولوژی های روز این نیاز سازمان ها هم مانند اکثریت نیاز های دیگر با فناوری ترکیب شد و باعث آسان شدن عملکرد حضور و غیاب شد.

در بین این سازمان ها و محل باشگاه ها از جمله مکان هایی بودند که بیشترین احتیاج را به این گونه سیستم های داشتند و لذا سیستم های حضور و غیاب متناسب به خود را دارند.
همچنین در باشگاه ها بر خلاف سازمان ها و مراکز آموزشی شهریه ها به نسبت ماه و یا شاید روزانه باشد و لذا بررسی میزان استفاده افراد از بخش ها و دستگاه های مختلف و نیز میزان مدت زمان باقی مانده ی کاربر عضو برای حفظ سرمایه ی باشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این رو است که سیستم های حضور و غیاب باشگاهی به خوبی نیاز صاحبان مشاغل را شناسایی و آن را هدف قرار داده اند.

نحوه ی عملکرد دستگاه حضور و غیاب باشگاهی

مدیران باشگاه های ورزشی برای بازدهی بیشتر سرمایه و سرویس دهی بهتر به مشتریان خود و نیاز ویژه ای که به کنترل اعضای باشگاه خود دارند بایستی حتما از یک ساز و کار برای تحت نظر گرفتن استفاده نمایند و این کنترل جز با سیستم های پیشرفته حضور و غیاب میسر نمی شود . این سیستم ها معمولا مجموعه ای از نرم افزار ها و سخت افزار های مختلف هستند که به واسطه ی عملکرد ویژه خود می توانند کنترل کاملی بر روی اعضای باشگاه، دستگاه های مختلف، میزان شهریه پرداختی و مدت زمان اشتراک باقی مانده عضو و… داشت.

دستگاه حضور و غیاب باشگاهی مازاد بر کنترل اعضای باشگاه می تواند بر روی پرسنل و کارکنان باشگاه نظارت داشته باشد و از طریق اثر انگشت، چهره، کارت اعتباری و… میزان حضور و غیاب کارکنان و اعضای باشگاه را بسنجد و برای مدیریت ارسال نمایند.

بد نیست ساز و کار سیستم باشگاهی را هم بدانید. البته باید در نظر داشته باشید که این ساز و کارها کلی هستند و برخی از سیستم ها ممکن است تمام این قابلیت ها و ساز و کار ها را نداشته باشند، اما در عموم سیستم های حضور و غیاب باشگاهی چنین قابلیت هایی وجود دارد.

نحوه ی عملکرد این سیستم ها برای باشگاه ها عموما به این صورت است که با پرداخت شهریه مورد نظر نام و اطلاعات شخص در سیستم اصلی باشگاه ثبت می شود و مدت زمان و محدودیت های لازم ( مانند تعداد و ساعات حضور در روز و یا دستگاه و مکان هایی که شخص می تواند به آن ها دسترسی داشته باشد ) تعیین می شود و این اطلاعات توسط یک شناسه به شخص داده می شود تا توسط ریدر ورودی در زمان استفاده از خدمات خوانده شود. این شناسه ممکن است یک کارت اعتباری، اثر انگشت یا یک چهره باشد.

شخص نیز قبل از استفاده و یا ورود به باشگاه شناسه خود را در اختیار ریدر قرار می دهد. این ریدر ممکن است یک دستگاه کارت خوان یا یک سنسور تشخیص اثر انگشت و یا حتی یک صفحه ورود پسورد باشد.
سپس ریدر اطلاعات دریافتی را به سیستم اصلی ارسال می کند و با توجه به محدودیت های تعیین شده ی قبلی اجازه دسترسی و یا عدم دسترسی شخص به نقطه ی مورد نظر را می دهد.

ویژگی اصلی سیستم های حضور و غیاب باشگاهی

سیستم های حضور و غیاب باشگاهی امروزه دارای ویژگی های متنوع و متفاوتی هستند که از یک مدل تا مدل دیگر متفاوت می باشد و این سبب تفاوت در هزینه و کارایی شده است . اما هر سیستم حضور و غیاب باشگاهی چند ویژگی اصلی دارد که در همه سیستم ها مشترک بوده و اصل لاینفک آن ها می باشد.

۱) ثبت اتوماتیک زمان : ثبت زمان بصورت خودکار و اتوماتیک از مولفه های اصلی یک سیستم حضور و غیاب باشگاهی است.
۲) دسترسی راحت به اطلاعات : یکی از مولفه های این سیستم ها دسترسی راحت به اطلاعات ثبت شده می باشد. مدیریت به راحتی می تواند اطلاعاتی که سیستم ثبت کرده است را به راحتی ببنید و یا در داخل اطلاعات سرچ انجام دهد. این در حالی است که در سیستم های سنتی دسترسی به اطلاعات بسیار دشوار بود.
۳) مدیریت کارکنان و یکپارچه سازی : برخی از دستگاه های حضور و غیاب باشگاهی این قابلیت را دارند تا میزان حقوق و پرداخت های کاربران را مدیریت کنند و بر اساس برنامه ریزی های قبلی که برای آن ها انجام می شود می توانند در صورت اتمام اشتراک یک کاربر دسترسی او را به بخش های مختلف محدود نمایند و یا از ادامه ی فعالیت او جلوگیری نمایند مگر اینکه کاربر اشتراک جدید خریداری نماید و یا هزینه های قبلی خود را پرداخت نماید.
مازاد بر این قابلیت محاسبه حقوق مربیان نیز وجود دارد .

دیدگاه ها

دیدگاه شما